تدريس قرآن در مقطع ابتدايی فقط توسط معلمان پايه انجام میشود/ برخورد با متخلفان
گروه فعاليتهای قرآنی: مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآنی عنوان كرد: بهرهگيری از مدرسان جديدالاستخدام برای آموزش قرآن در مقطع ابتدايی در كنار معلمان پايه، خلاف قانون بوده و قابل قبول نيست و در صورتی كه مديری اقدام به اين كار كند با وی برخورد خواهيم كرد.
محمد بنيادی، مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآنی، در گقتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به استخدام پنج هزار مدرس قرآن در مدارس از شروع سال تحصيلی جاری كه تمامی اين معلمان از قاريان و حافظان قرآن در استانها و شهرستانها هستند، گفت: اين مدرسان قرآن برای فعاليت در مدارس قرآن و مدارس تخصصی قرآن به كار گرفته شدهاند و علاوه بر آن فعاليتهايی نيز به منظور نظارت بر برنامههای قرآنی مدارس انجام میدهند.
مديركل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده مبنی بر بهكارگيری مدرسان جديدالاستخدام برای آموزش قرآن در پايههای تحصيلی ابتدايی در كنار معلمان پايه، گفت: اين كار كاملاً خلاف قانون است و با مديران مدارس كه از مدرسان قرآن تازه استخدامشده در كلاسهای رسمی قرآن مقطع ابتدايی استفاده كنند برخورد میكنيم.
وی با عنوان اين مطلب كه تدريس درس قرآن كه جزو دروس رسمی دانشآموزان در مقطع ابتدايی است، بايد از سوی معلم پايه مقطع ابتدايی كه به آموزش تمامی دروس میپردازد انجام شود، ادامه داد: معلمان پايه در مقطع ابتدايی مكلف به آموزش تمامی دروس هستند و به اين دليل كه در دورههای آموزشی ضمن خدمت نيز شركت كردهاند آمادگی كامل برای تدريس تمامی دروس را دارند، پس نيازی نيست كه معلم قرآن ديگری به تدريس درس قرآن در مقطع ابتدايی بپردازد.
بنيادی: |
نظارت بر اجرای طرح ملی حفظ قرآن در مدارس و ساماندهی دانشآموزان و معلمان شركتكننده در اين طرح و نظارت بر فعاليتهای آموزشی مدارس قرآن از ديگر وظايفی است كه به عهده مدرسان جديدالاستخدام گذاشته شده است |
مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآنی درباره فعاليتهايی كه مدرسان قرآن جديدالاستخدام در مدارس انجام میدهند، گفت: اين معلمان كه تمامی آنها يك نفس جديد را به وزارت آموزش و پرورش دادهاند بايد با حضور در مدرسه به انجام فعاليتهای حول محور آموزش خانواده بپردازند و علاوه بر اينكه در مدارس قرآن تدريس میكنند، بايد بر فعاليتهای قرآنی مدارس نيز نظارت داشته باشند.
وی ادامه داد: نظارت بر آموزشهای ضمن خدمت، نظارت بر روش تدريس معلمان پايه در مقطع ابتدايی، تشكيل پروندههای قرآنی برای تمامی دانشآموزان در مدارس، برقراری ارتباط موثر با دانشآموزان و خانوادههای آنان به منظور گسترش فعاليتهای قرآنی، برپايی محافل انس با قرآن كريم در مدارس، اجرای برنامههای قرآنی در مراسم صبحگاهی مدارس و ... از جمله وظايفی است كه برعهده مدرسان جديدالاستخدام قرآن گذاشته شده است.
بنيادی در ادامه اين بخش از سخنان خود عنوان كرد: همچنين، نظارت بر اجرای طرح ملی حفظ قرآن در مدارس و ساماندهی دانشآموزان و معلمان شركتكننده در اين طرح و نظارت بر فعاليتهای آموزشی مدارس قرآن از ديگر وظايفی است كه به عهده مدرسان قرآن جديدالاستخدام گذاشته شده است.